Onderwijspedagogiek
Joost van Berkel
Kenmerken van leraren naar de mate waarin ze van belang zijn voor ideaal leraarschap
Vakkennis
- beheerst vakinhoud
- kweekt belangstelling vak
- boeit leerling met
- heeft academisch denk-niveau
Interventies
- schept goede werksfeer
- heeft structuur in zijn lessen
- stelt juist vragen
- geeft bruikbare feedback
Persoon
- authenthieke persoon
- passie voor lesgeven
- persoonlijke aandacht
- humor
Video uit "Leraar 24" - Persoonlijke ontwikkeling
"Laat kinderen leven in je hart, daar is altijd plek voor eentje meer"
ITS 2008 studie "Wat is het ideale leerkracht?"
De ideale leraar
De ideale leraar en vakkennis
Vakkennis in vier kenmerken
- de ideale leraar beheerst de vakinhoud
- de ideale leraar heeft een academisch denkniveau
- de ideale leraar kweekt belangstelling voor zijn of haar vak
- de ideale leraar boeit leerling met de leerstof
Interventies (werksfeer)
- de ideale leraar schept een goede werksfeer
- de ideale leraar geeft structuur in zijn lessen
- de ideale leraar stelt juiste vragen
- de ideale leraar geeft bruikbare feedback
De persoon van de ideale leraar
- de ideale leraar is een authenthieke persoon
- de ideale leraar heeft passie voor lesgeven
- de ideale leraar geeft leerlingen persoonlijke aandacht
- de ideale leraar heeft humor
Factoren die effect hebben op leerresultaten
School
- Haalbaar en gedegen programma
- Stimulerende doelen en effectieve feedback
- Betrokkenheid van ouders en gemeenschap
- Veilige, ordelijke omgeving
Leraar
- Didactische aanpak
- Klassenmanagement - Pedagogisch handelen
- Herontwerpen van programma
Leerling
- Sfeer thuis
- Achtergrondkennis
- Motivatie
Leraar doorslaggevend
What works in schools, R.J. Marzano ASCD 2003
- Het effect dat een school heeft op een leerlingen wordt voor een deel bepaald door zaken die op schoolniveau geregeld kunnen worden: 33%
Didactische aanpak
Een goede leerkracht beschikt over veel didactische strategieën het best kunnen worden ingezet.
Vraag: "Welke didactische strategieën hebben aantoonbaar effect op leerprestaties?"
Aantoonbaar effect
Didactische strategie
Identificeren van overeenkomsten en verschillen 45%
Samenvatten en notities maken 34%
Inspanningen bevestigen en erkenning geven 29%
Huiswerk en oefening 28%
Non-verbale representatie 27%
Coöperatief leren 27%
Doelen stellen en feedback geven 23%
Vragen formuleren en hypotheses testen 23%
Vragen stellen om voorkennis te activeren,
leerstof georganiseerd aanbieden 22%
Pedagogisch handelen
Componenten Vermindering van storend gedrag
De mentale instelling van de leraar 40%
De manier van omgaan met storend gedrag 32%
De relatie tussen leraar en leerling 31%
Het gebruik van regels en routines 28%
Vakliteratuur:
Rekenonderwijs:
"Motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijs"
Kernbegrippen
- Kale opgaven versus contextopgaven
- Sekseverschillen in rekenprestaties
- Mechanistisch versus realistisch rekenonderwijs
- Curriculum-, instructie- en leerlingkenmerken
- Empirisch: Confidence and Doubt vragenlijst
Geen opmerkingen:
Een reactie posten