woensdag 21 januari 2015

2015-01-21 Onderwijspedagogiek

21 januari 2015

Onderwijspedagogiek
Joost van Berkel

Kenmerken van leraren naar de mate waarin ze van belang zijn voor ideaal leraarschap

Vakkennis


  • beheerst vakinhoud
  • kweekt belangstelling vak
  • boeit leerling met
  • heeft academisch denk-niveau
Interventies
  • schept goede werksfeer
  • heeft structuur in zijn lessen
  • stelt juist vragen
  • geeft bruikbare feedback
Persoon
  • authenthieke persoon
  • passie voor lesgeven
  • persoonlijke aandacht
  • humor
Video uit "Leraar 24" - Persoonlijke ontwikkeling

"Laat kinderen leven in je hart, daar is altijd plek voor eentje meer"

ITS 2008 studie "Wat is het ideale leerkracht?"

De ideale leraar



De ideale leraar en vakkennis
Vakkennis in vier kenmerken
  • de ideale leraar beheerst de vakinhoud
  • de ideale leraar heeft een academisch denkniveau
  • de ideale leraar kweekt belangstelling voor zijn of haar vak
  • de ideale leraar boeit leerling met de leerstof
Interventies (werksfeer)
  • de ideale leraar schept een goede werksfeer
  • de ideale leraar geeft structuur in zijn lessen
  • de ideale leraar stelt juiste vragen
  • de ideale leraar geeft bruikbare feedback
De persoon van de ideale leraar
  • de ideale leraar is een authenthieke persoon
  • de ideale leraar heeft passie voor lesgeven
  • de ideale leraar geeft leerlingen persoonlijke aandacht
  • de ideale leraar heeft humor
Factoren die effect hebben op leerresultaten

School
  • Haalbaar en gedegen programma
  • Stimulerende doelen en effectieve feedback
  • Betrokkenheid van ouders en gemeenschap
  • Veilige, ordelijke omgeving
Leraar
  • Didactische aanpak
  • Klassenmanagement - Pedagogisch handelen
  • Herontwerpen van programma
Leerling
  • Sfeer thuis
  • Achtergrondkennis
  • Motivatie
Leraar doorslaggevend
What works in schools, R.J. Marzano ASCD 2003



  • Het effect dat een school heeft op een leerlingen wordt voor een deel bepaald door zaken die op schoolniveau geregeld kunnen worden: 33%
Didactische aanpak
Een goede leerkracht beschikt over veel didactische strategieën het best kunnen worden ingezet.

Vraag: "Welke didactische strategieën hebben aantoonbaar effect op leerprestaties?"

Aantoonbaar effect
Didactische strategie
Identificeren van overeenkomsten en verschillen             45%
Samenvatten en notities maken                                         34%
Inspanningen bevestigen en erkenning geven                   29%
Huiswerk en oefening                                                        28%
Non-verbale representatie                                                  27%
Coöperatief leren                                                               27%
Doelen stellen en feedback geven                                      23%
Vragen formuleren en hypotheses testen                           23%
Vragen stellen om voorkennis te activeren, 
leerstof georganiseerd aanbieden                                       22%



Pedagogisch handelen

Componenten                                                               Vermindering van storend gedrag
De mentale instelling van de leraar                                           40%
De manier van omgaan met storend gedrag                              32%
De relatie tussen leraar en leerling                                            31%
Het gebruik van regels en routines                                            28%

Vakliteratuur:
Rekenonderwijs:
"Motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijs"
Kernbegrippen
  • Kale opgaven versus contextopgaven
  • Sekseverschillen in rekenprestaties
  • Mechanistisch versus realistisch rekenonderwijs
  • Curriculum-, instructie- en leerlingkenmerken
  • Empirisch: Confidence and Doubt vragenlijst





Geen opmerkingen:

Een reactie posten