Supervisie
Wat is diagnostiek?
Joost van Berkel
Marion Lappenschaar
Psycopathologie
Psychodiagnostiek is een apart vak:
Bestaat uit:
- Observeren
- Onderzoeksgesprekken voeren
- Psychologische tests afnemen
De laatste is altijd optioneel
Bron: Prof. Dr. J.J.L. Derkens
- Handelingsgerichte en/of slagboom diagnostiek
- Voorgeschiedenis van gezin, kind/jongere (anamnese, feiten, belevingen, context thuis, school vrije tijd
- Analyse van gegevens (conclusie)
- Advies/aanpak
Wie heeft ADHD
Van DSM IV naar V ziek of niet ziek
Geen diagnostisch instrument
Doel van deze bijeenkomst:
- Kijkje in de keuken
- Het kritisch kunnen lezen van een onderzoeksverslag - casus
- Interpretatie van de gegevens IQ kunnen snappen. Termen, cijfers, reikwijdte, uitleg
- Wat gebeurt er achter de schermen?
Systeemgerichte therapie - iedereen betrokken bij kind. Ouders in hun kracht zetten. Ouders kunnen een handleiding schrijven voor hun kind.
Kindgerichte therapie - cognitieve gedragstherapie
Cognitieve gedragstherapie - past het nu wel bij iedere kind?
Spel therapie - helpt het?
Wat helpt bij kinderen? Welke aanpak zou het beste werken? Kijken en luisteren naar kinderen en ouders. Wat zou bij het kind past?
IQ
- Vergelijking met leeftijdgenoten - Normgroepen!
- Performaal IQ = doe-taken: verbaal IQ = talige opdrachten: totaal IQ (alles bij elkaar)
- Diverse factoren: verwerkingssnelheid, verbaal begrip, perceptuele ordening
- Diverse subtesten
- Grillig profiel
- Discrepantie VIQ en PIQ
Intelligentie is een opvatting opgebouwd uit een aantal factoren
Controle groepen - gaan handelen naar imago
"Growth and mindset" - Carol Dweck
Psychodiagnostisch onderzoek van D.K. als case study
Normgroepen zijn belangrijk!
Het gaan niet om de score maar hoe je het hebt gehaald
Wat hebt je nodig om taken te kunnen uitvoeren?
Dynamisch testen om te kijken wat je kunt
DIAGNOSTISCHE NIVEAUS
- Genetisch niveau
- Neurologisch niveau
- Psychologische kenmerken
- Taakanalyse/procesanalyse
- Waarneembaar gedrag
Transactioneel ontwikkelinsmodel Pennington 2002
Wat is er te koop?
- Meten: IQ testen
- Vragenlijsten
- Projectietesten
http://www.nji.nl/nl/Databanken/Databank/Instrumenten
Projectietesten
Bijvoorbeeld - kindertekening
Rorshach test op Youtube
Zeer moeilijk in de huidige diagnostiek om deze testen te gebruiken
Groepsdynamica in onderwijs
Joost van Berkel
Wat is voor mij bepalend (aantrekkelijk) voor een groep?
Wat voor doel ik heb?
Herken ik mijzelf?
Diversiteit qua kennis, culturen, leeftijd, achtergrond
Wat is voor een docent een aantrekkelijke groep?
Die Welle
Het grote racisme experiment
John Hattie - Australië - Onderwijs inspecteurs
John Hattie
Groepscohesie
Hoe reageert ik naar mijn studenten en collega's?
Jij krijg de studenten die je verdient
Esther van Popta onderzoek naar feed-back geven
Esther van Popta
PeerScholar uit CanadaPeerScholar
Kwadranten door combinatie van mate van cohesie en groepsnormen
er is geen groep, alleen verschillende groepsnormpjes
Wat is voor een docent een aantrekkelijke groep?
- Positieve normen
- Grote cohesie van de groep
Uitgangspunt: met elkaar veel moeten leren
Groepsnormen
Interne normen
(wat de groep vindt en naar elkaar uitspreekt)
Externe normen
- leerplicht motiveert de leerling
- wat de omgeving (het milieu) vindt van leren en scholing
-onderzoek (Alblas, 2010)
- groepsnormen hebbeninvloed op inzet en motivatie van leerlingen
- leerprestaties dalen als andere activiteiten bij de leerling een hogere prioriteit krijgen
Marzano- de 11de factor
Die Welle
Het grote racisme experiment
John Hattie - Australië - Onderwijs inspecteurs
John Hattie
Groepscohesie
- Cohesie
- samenhang en onderlinge verbondenheid binnen de groep
- Het resultaat van alle positieve en negatieve krachten op de leerlingen (Festinger 1954)
Factoren die cohesie versterken
Hoe reageert ik naar mijn studenten en collega's?
Jij krijg de studenten die je verdient
Esther van Popta onderzoek naar feed-back geven
Esther van Popta
PeerScholar uit CanadaPeerScholar
Kwadranten door combinatie van mate van cohesie en groepsnormen
- Positieve groepsnorm en hoge cohesie
groepswerk wordt goed uitgevoerd door de positieve groepsnorm t.a.v. leren, onderwijs en
opdrachten.
grote groepsbrede opdrachten en leerlingen corrigeren elkaar
- positieve groepsnorm en lage cohesie
geen samenhang en geen gezamenlijke aanpak van opdrachten
individuele taken zijn geschikt
- Negatieve groepsnorm en hoge cohesie
leren, school en huiswerk vinden zij onbelangrijk, vooral wanneer ze bij elkaar zijn
- Negatieve groepsnorm en lage cohesie
er is geen groep, alleen verschillende groepsnormpjes
De 5 fasen van groepsdynamica
1. Forming
Fase van kennismaking
Wat zie ik? Wat doe ik?
Eerste kennismaking Veiligheid bieden
-wie zijn de anderen? Kennismaking organiseren
-hoe zie ik hen? Informatie behapbaar aanbieden
-hoe zien zij mij? Gezonde sociale kennismaking
2. Storming
Fase van de behoefte om invloed uit te oefenen
Wat zie ik? Wat doe ik?
Sociale posities ontstaan Oneens zijn mag en is veilig
Conflicten en irritaties Problemen helpen oppakken
Grensoverschrijding Sociale rollen zo mogelijk honoreren
Positieve sociale norm uitventen
Deze fase als uitdaging blijven zien
3. Norming
Fase van ontwikkelingsnormen
Wat zie ik? Wat doe ik?
Omgang in de groep Groepsverantwoordelijkheid stimuleren
Wat moet en wat mag? Onderling respect versterken
Samenwerken bevorderen
Beslissen door overeenstemmen
Problemen/conflicten oppakken
4. Performing
Fase van uitvoering
Wat zie ik? Wat doe ik?
Productief Studieuze groepsopdrachten
Samenwerking Groepsidentiteit versterken
Prettige leefsfeer Sociale contacten bevorderen
5. Termination/Adjourning
Fase van helpen afbouwen
Wat zie ik? Wat doe ik?
Jammer Praat over gevoelens
Vitten Creëer markeringspunt
Klitten Richt blik op toekomst
Pesten
Pesten is van alle tijden en alle plaatsen
Docent probeert pestgedrag tegen te gaan
van Mooij onderzoek
Waar komt pesten vandaan?
Fase van kennismaking
Wat zie ik? Wat doe ik?
Eerste kennismaking Veiligheid bieden
-wie zijn de anderen? Kennismaking organiseren
-hoe zie ik hen? Informatie behapbaar aanbieden
-hoe zien zij mij? Gezonde sociale kennismaking
2. Storming
Fase van de behoefte om invloed uit te oefenen
Wat zie ik? Wat doe ik?
Sociale posities ontstaan Oneens zijn mag en is veilig
Conflicten en irritaties Problemen helpen oppakken
Grensoverschrijding Sociale rollen zo mogelijk honoreren
Positieve sociale norm uitventen
Deze fase als uitdaging blijven zien
3. Norming
Fase van ontwikkelingsnormen
Wat zie ik? Wat doe ik?
Omgang in de groep Groepsverantwoordelijkheid stimuleren
Wat moet en wat mag? Onderling respect versterken
Samenwerken bevorderen
Beslissen door overeenstemmen
Problemen/conflicten oppakken
4. Performing
Fase van uitvoering
Wat zie ik? Wat doe ik?
Productief Studieuze groepsopdrachten
Samenwerking Groepsidentiteit versterken
Prettige leefsfeer Sociale contacten bevorderen
5. Termination/Adjourning
Fase van helpen afbouwen
Wat zie ik? Wat doe ik?
Jammer Praat over gevoelens
Vitten Creëer markeringspunt
Klitten Richt blik op toekomst
Pesten
Pesten is van alle tijden en alle plaatsen
Docent probeert pestgedrag tegen te gaan
van Mooij onderzoek
Waar komt pesten vandaan?
- Frustratie - onfunctioneel autoritair gedrag van de docent
- Competitieve sfeer in de klas
- Slechte sfeer thuis of school en de kracht van de sociale norm
Meiden venijn en jongens meer fysiek
De betrokken partijen
Wie spelen/wat speelt er een rol bij pesten?
- de pester
- het slachtoffer
- de middengroep
- vermindering van geweten in groepsverband
De pester
- lage dunk van zijn doelwit
- heeft niet door wat het met het slachtoffer doet
- fysiek en verbaal sterk
- agressieve persoonlijkheid versterkt door lage morele ontwikkeling en negatieve sociale norm in de klas
- volgens de belevenigswereld van de pester is het pesten op dat moment voor hem de beste keus
Bied handelingsperspectieven!
Digitaal pesten
Wat is digitaal pesten?
- pesten middels de pc
- versturen van virussen of haatmails
- via sociale netwerken
- plaatsen van contact advertenties namens het slachtoffer
- filmpjes openbaar maken
Hoe onderscheidt digitaal pesten zich?
- losgemaakte emoties kun je niet waarnemen
- de pester wordt niet geconfronteerd met de gevolgen van zijn gedrag en zal daarom niet snel op andere gedachten worden gebracht
- digitaal pesten is (gedeeltelijk) verborgen, waardoor de docent het lang niet altijd in de gaten heeft, dat er worden gepest
Geen opmerkingen:
Een reactie posten