maandag 29 december 2014

Ulpia Noviomagnus Batavorum

Transitie Jeugdzorg

Causus:

Weerstand voor verandering


Rijksniveau
Landelijke niveau
Provinciaal niveau
Gemeentelijke niveau

De Gemeenten voelen zich overvallen. De Politieke arena komen  nu op lokale niveau. Men zien weinig oplossingen en wachten op Den Haag.

Generalist naar Specialist
Meer commercie. Het geeft wel toegevoegde waarden tegenover de cliënt.

De Gemeenten huren specialisten in om plannen te schrijven en het leidt tot vervangen van procedures.

Geld gaan anders lopen. Het geeft een gevoel van onrust en banenonzekerheid.

PROVINSIE                                DOELGROEP                        PROFESSIONALS
Gemeenten                                    Kinderen                                    Scholen
Wijkniveau                                    Ouders                                        Huisarts
Publiek                                                                                              Jeugd Gezondheidszorg JGZ
                                                                                                           Praktijkondersteuners
                                                                                                           Politie

GELD versus  WERKGELENHEID
 
Wijs op een onderlinge machtsstrijd
Verzekeringsmaatschappijen
Cultuurverschillen
Kennis
 
 
LWP
"Fix and Growth mindset"
 
 
 
Mijn MP is een contract met mijzelf.
 


ALPHABET
 
29 oktober 2014
Supervisie
Trui vraagt dat wij 3 dagen voor Supervisie de Reflectieverslag doormailen.
In Vakliteratuur Reflectie lezen pagina 164-166
 
Ethiek
Claudia Krivec
 
Autonomie
 
  •  Waardigheid
  •  Vrijheid
  •  Controle
  •  Ontplooing

  • Regie over je eigen leven
    Verantwoordelijk voor je eigen keuzes

    Joep Dohmen

    Autonomie neemt toe naar gelang je denken groeit. Autonomie moet je leren om consequenties te kunnen overzien. Luister naar je innerlijke stem. Luister ik naar mijn innerlijke stem?

    Wat moet ik aanbieden om iemand te stimuleert in zijn eigen autonomie? Wat heb ikzelf nodig om van een 6 naar een 10 te gaan in mijn ontwikkeling?

    Hoe zie bekrachtigen en stimuleren van autonomie er concreet uit in mijn werkzetting?

    • Welke dilemma's kom ik hierbij tegen?
    • Autonomie is gebaat bij zelfreflectie
    • Geeft voorlichting over wat de resultaten zijn van daden
    • Bewust zijn van eigen motivatie
    • Meer zicht op eigen talenten en vaardigheden`
    • Expliciet bekend maken om zelfsturing op te bouwen
    • Sociale media "know-how" om studenten te begeleiden
    • Weet wat je wil, weet wat je kan
    WAAR ZITTEN GRENZEN (aan de kriterai) OM IN TE GRIJPEN?

    Professionele verdieping
    Linda Rothman
    Joost van Berkel

    Inspiratie


     
     
     
    The power of yet by Carol Dwerck
     
     
     
    Sociale politie - EMPATHIE
     
    "Teach what you preach" - in watter groep ben ik? De positieve of negatieve groep
     
    Groepsdynamica is heel belangrijk. Roos van Leary: eerste 6 weken bepalen groepsdynamica. De leerkracht is ook deel van de groep.
     
     
     
    Blended Learning
     
     
    

    Oliver en Trigwell

    "De definitiekwestie wordt het meest helder verwoord door Oliver en Trigwell[,  die daarbij ingaan op de term ’blended’ en de term ’learning’. Zij stellen dat het begrip ’blended learning’ in veel gevallen wordt gedefinieerd als een ’mix’ van leren met en zonder technologie, waarbij een nadere afbakening en invulling niet wordt gegeven. Daarnaast treffen ze nog andere definities aan. In het kader van hun analyse gaan ze in op de drie meest gebruikte definities van ’blended learning’:
    • De geïntegreerde combinatie van traditioneel onderwijs en ’online’ onderwijs.
    • De combinatie van gereedschappen en media in een eLearning omgeving.
    • De combinatie van didactische strategieën, ongeacht het gebruik van technologie.
    De auteurs wijzen erop dat het steeds gaat om het combineren van allerlei zaken [technologie, types instructie, leertheoretische uitgangspunten of didactische strategieën]. Tegelijkertijd stellen ze vast dat ’blended learning’ voor iedereen een andere betekenis heeft en anders wordt ingevuld. Consequentie is dat curriculumontwerpers geneigd zijn een onderwijsprogramma eerst te analyseren, het vervolgens op te splitsen in onderdelen, om dan voor elk onderdeel te bepalen hoe het aangeboden moet worden in de leeromgeving. Het inrichten van een leerproces wordt daarmee teruggebracht tot een logistiek probleem, waarbij de keuze voor een distributiewijze en inrichting van de leeromgeving afhangt van de uitgangspunten en criteria die de ontwerper hanteert."


    blendedhulpverleningwerk.nl/category/beeld

     
     
    Brammetje Baas
     
    

    Huiswerk voor LWP: geef mijn keuzes door aan Joost per e-mail. Mijn keuze: onderwijs

    LWP
    Wat wilde ik bereiken?
    Waar wilde ik op letten?
    De dag zelf
    Wat is er concreet gebeurd?
    Wat deed ik?
    Wat dacht ik?
    Wat voelde ik?
    Wat wilde ik?
    Wat denkt ik da de andere deden, dachten, voelden?

    Aanbevolen literatuur: Martha Nussbaum 27/06/2013 "Education in the global context"
     Martha Nussbaum

     
     
     
    "Just Babies" Mind-readers
     
    12 november 2014
    Supervisie
     
     
    Huiswerk: Vragenstijl over mijn persoonlijke werkstijl
     
    Transactuele analyse
     
    Verslagen meebrengen van andere
     
    Reflectie p 159-167 lezen
     
     
    INZICHT OM NAAR MIJZELF TE KIJKEN
     
    Marshall Rosenberg
    Deze training heb ik gedaan.
     
    Vandaag was Supervisie emotioneel minder zwaar. Nieuwe uitdrukking geleerd:
     
     
     
    Organisatiekunde
     
     
    "Verdraaide organisaties"
     
    • Waarvoor een organisatie staat (kern waarden)
    • Waarom een organisatie bestaat (hoger doel)
    • Waar een organisatie heen gaat (gewaagde doel)
    • Waarin een organisatie uitblinkt (kern kwaliteit)
    
     
     
    De kracht van een organisatie zit in de samenwerking van de leden met elk hun eigen deskundigheid. Dat leidt tot:
    • Arbeidsindeling/specialisatie
    • Versnippering/afdeling/ketens
    Dat vergt:
    • Samenwerking
    • Communicatie
    • Coördinatie
    • Sturing
     
     
    
    Ontwikkeling van een organisatie is een poging om tot KWALITEIT te komen.
     
    Kwaliteit
    • De goede dingen doen
    • De dingen goed doen
    • En nadenken over hoe het beter kunnen
    Voorbeelden van chefs als Gordon Ramsey, Jamie Oliver, Herman van Blijk en Paul Bocuse
     
    Kwaliteitzorg
    Missie, Visie, Leiderschap/Management, Personeel, Middelen, Processen, Klanten, Opdrachtgevers
    En dan vaak geborgd in een systeem.
     
    Systemen
    ISO
    SWOT
    7-S
    HKZ (Harmonisatie en kwaliteitsbeoordeling in de zorgsector)
     
     
    INK Model
     
    Het INK is een onafhankelijke stichting, in 1991 opgericht op initiatief van het Ministerie van Economische Zaken onder de naam Instituut Nederlandse Kwaliteit. Sinds 2000 is de formele naam INK. Het INK ondersteunt uw organisatie, profit of non-profit, op weg naar excellente prestaties. Het INK helpt uw organisatie in topconditie te komen of te blijven.
    Het INK faciliteert kennisontwikkeling en -deling, voorziet in methoden voor het evalueren van de kwaliteit van organisaties en in ontwikkelingsgerichte feedback. Bovendien stelt het INK excellente organisaties in de gelegenheid zich te onderscheiden.
    Visie
    In deze tijd wordt een fors beroep gedaan op het aanpassingsvermogen van organisaties. Organisaties kunnen daar alleen succesvol mee omgaan vanuit een duidelijke kijk op eigen kracht en mogelijkheden. Met een helder zicht op behoeften en wensen van belanghebbenden. Duurzame groei in waarde en betekenis van organisaties kan alleen worden bereikt als:
    • Verbinding gelegd wordt met de verschillende belanghebbenden (medewerkers, klanten en partners, bestuur en financiers en maatschappelijke omgeving) en een evenwicht wordt gevonden tussen hun belangen
    • In samenhang gestuurd wordt op resultaten en de inspanningen die nodig zijn om die te bereiken
    • Een balans gevonden wordt tussen resultaten op korte en lange termijn.
    Ambitie
    Bijdragen aan de kracht van de Nederlandse economie en samenleving door mensen te inspireren hun organisatie continu te verbeteren en te vernieuwen en zo excellente prestaties te realiseren.
    Kernwaarden
    • Vernieuwend (kennis vermeerderen door te delen)
    • Verbindend (over de grenzen van branches heen)
    • Gezaghebbend
    • Betrouwbaar(niet-commercieel en onafhankelijk, boven partijen staand)
    INSPIREREN    MOBILISEREN    WAARDEN  REFLECTEREN
     
    PLAN                 DO                          CHECK         ACT
     
    PO Strategy model
     
    Aspecten van besturen Michael Porter
     
     
     
     
    
    Besturingsaspect                               Bouwsteen                           Oriëntatie

    De Organisatiestructuur

    Verplichte literatuur
    Verandermanagement
    Derde Editie
    Henk Kleijn
    Fred Rerink

    Structuur heeft betrekking op:
    • Vormgeving, inrichting van de organisatie
    • De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden (TVB)
    • Informatie-, overleg- en communicatieprocedures
    • Belangrijke procedures zoals plannings- besluitvormings- en budgettingsprocedures
    Twee modellen    ANGELSAKSISCHE                               RIJNLANDSE

    Rijnlandse Model


    het angelsaksische en rijnland model

     
     
     
     
    OPDRACHT: Toets 2 Klachtenprocedure in mijn organisatie voor 5/01/2015
     
     
    
    Sociale Wetenschappen
    Fienke Kleijn Wassink

    OPDRACHT: Toets 1 Pedagogische onderwerp met theoretisch onderbouw. Schrijf een artikel voor een Vakblad 19/01/2015

    Ontwikkelingsperiode

    Motoriek heel belangrijk voor rekenen en cognitief

    LWP
    Ik maak mijn eigen opleiding

    Agnes deelt technische snufjes die ik heel fijn vond. Ik zou mijn technische vaardigheden moeten verbeteren.

    19 november 2014
    Coaching
    Fieke Kleijn Wassink

    OPDRACHT: Coaching 10 minuten ik in beeld. Bekijken in Supervisie voor 21/01/2015
    Leest de handleiding

    Waaier en coachen op competentie ontwikkeling

    Opgelet: ik ben geen hulpverlener maar een coach. Doorvragen en niet helpen

    Wat is nodig in coaching
    • Klik
    • Veilig
    • Doorvragen
    • Luisteren
    • Niet oordelen
    L   -  luisteren
    S   -  samenvatting
    D  -  doorvragen

    O   - open
    E   -  eerlijk
    N  -   nieuwsgierig

    Niets is te dol. Het maakt niet uit. Begrijpen hoe andere naar de wereld kijken. Wat drijft zo iemand? Ga er blanco in. Het is de kunst van het vragen stellen.

    Open vragen
    Wat
    Wie
    waar
    wanneer
    hoe

    Stel circulaire vragen - wat zou je vrouw ervan vinden? wat zou je tegen je vriendin zeggen? Stel iemand ertussen in.

    Imaginaire vragen

    Confronterende vragen


    Vragen onder en boven de waterlijn

    Hou de tijdslijnen heel soepel - hoe was het 3 jaar geleden?
    Feedback regels
    Stap 0   -   zeg wat goed ging
    Stap 1   -   zeg wat verbeterd kan worden
    Stap 2   -   wat is het gevoel dat dit gedrag bij je oproept?
    Stap 3   -   wat is hiervan het gevolg?
    Stap 4   -   beschrijft het gewenst gedrag

    Onthouden
    • wie is de eigenaar van het probleem?
    • terug naar de doel
    • wie een probleem heeft mag het houden
    • niet meegaan in herkenbaarheid
    • samenvatten belangrijk - check, voelt, gehoord en participerend
    Coaching - leren werken
    Supervisie - leren leren

    LEIDINGGEVEN IS EEN MANIER VAN COACHING

    Goede "opening lines"
    • ik heb het gevoel dat?
    • wat wil je?
    • hoe licht het dan?
    • hoe wantrouwend ben je dan?
    • doen en praten
    • afronden op het persoon
    • een container vraag - je hebt een bal bij je?
    Taarten van Abel

    • wees oprecht nieuwsgierig
    • (ver) oordeel niet
    • volg de gecoachte
    • laat stiltes bestaan
    • zorg dat de ander tijd heeft te leren
    • heb ik het plaatje helder
    Doel
    • medewerker motiveren en inspireren
    • op de hoogte zijn van de situatie
    • medewerker zelf laten nadenken
    • samenwerking bewerkstelligen
    Hoe gaan ik het doen
    • samenvatten en doorvragen
    • streng maar empathies
    • oprecht nieuwsgierig
    • niet het probleem "inpikken"
    • niet oplossen voor een ander
    • kies de positie waarbij de ander het beste "leert". Daar gaat het om!
    Valkuilen
    • voorschrijven - invullen`
    • dreigen
    • oplossingen geven
    • argumenteren
    • moraliseren
    • tegenspreken, discussiëren
    • meehuilen, afzwakken, geruststellen


    LEERVRAAG VOOR COACHEN

    Professionals en hun dilemma's in tijden van transformatie
    14:00 Debat - Passie voor jeugdzorg
    HAN Aula



    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten