Causus:
Weerstand voor verandering
Rijksniveau
Landelijke niveau
Provinciaal niveau
Gemeentelijke niveau
De Gemeenten voelen zich overvallen. De Politieke arena komen nu op lokale niveau. Men zien weinig oplossingen en wachten op Den Haag.
Generalist naar Specialist
Meer commercie. Het geeft wel toegevoegde waarden tegenover de cliënt.
De Gemeenten huren specialisten in om plannen te schrijven en het leidt tot vervangen van procedures.
Geld gaan anders lopen. Het geeft een gevoel van onrust en banenonzekerheid.
PROVINSIE DOELGROEP PROFESSIONALS
Gemeenten Kinderen Scholen
Wijkniveau Ouders Huisarts
Publiek Jeugd Gezondheidszorg JGZ
Praktijkondersteuners
Politie
GELD versus WERKGELENHEID
Wijs op een onderlinge machtsstrijd
Verzekeringsmaatschappijen
Cultuurverschillen
Kennis
LWP
"Fix and Growth mindset"
Mijn MP is een contract met mijzelf.
ALPHABET
29 oktober 2014
Supervisie
Trui vraagt dat wij 3 dagen voor Supervisie de Reflectieverslag doormailen.
In Vakliteratuur Reflectie lezen pagina 164-166
Ethiek
Claudia Krivec
Autonomie
Regie over je eigen leven
Verantwoordelijk voor je eigen keuzes
Joep Dohmen
Autonomie neemt toe naar gelang je denken groeit. Autonomie moet je leren om consequenties te kunnen overzien. Luister naar je innerlijke stem. Luister ik naar mijn innerlijke stem?
Wat moet ik aanbieden om iemand te stimuleert in zijn eigen autonomie? Wat heb ikzelf nodig om van een 6 naar een 10 te gaan in mijn ontwikkeling?
Hoe zie bekrachtigen en stimuleren van autonomie er concreet uit in mijn werkzetting?
- Welke dilemma's kom ik hierbij tegen?
- Autonomie is gebaat bij zelfreflectie
- Geeft voorlichting over wat de resultaten zijn van daden
- Bewust zijn van eigen motivatie
- Meer zicht op eigen talenten en vaardigheden`
- Expliciet bekend maken om zelfsturing op te bouwen
- Sociale media "know-how" om studenten te begeleiden
- Weet wat je wil, weet wat je kan
Professionele verdieping
Linda Rothman
Joost van Berkel
Inspiratie
The power of yet by Carol Dwerck
Sociale politie - EMPATHIE
"Teach what you preach" - in watter groep ben ik? De positieve of negatieve groep
Groepsdynamica is heel belangrijk. Roos van Leary: eerste 6 weken bepalen groepsdynamica. De leerkracht is ook deel van de groep.
Blended Learning
Oliver en Trigwell
"De definitiekwestie wordt het meest helder verwoord door Oliver en Trigwell[, die daarbij ingaan op de term ’blended’ en de term ’learning’. Zij stellen dat het begrip ’blended learning’ in veel gevallen wordt gedefinieerd als een ’mix’ van leren met en zonder technologie, waarbij een nadere afbakening en invulling niet wordt gegeven. Daarnaast treffen ze nog andere definities aan. In het kader van hun analyse gaan ze in op de drie meest gebruikte definities van ’blended learning’:- De geïntegreerde combinatie van traditioneel onderwijs en ’online’ onderwijs.
- De combinatie van gereedschappen en media in een eLearning omgeving.
- De combinatie van didactische strategieën, ongeacht het gebruik van technologie.
blendedhulpverleningwerk.nl/category/beeld
Brammetje Baas
Huiswerk voor LWP: geef mijn keuzes door aan Joost per e-mail. Mijn keuze: onderwijs
LWP
Wat wilde ik bereiken?
Waar wilde ik op letten?
De dag zelf
Wat is er concreet gebeurd?
Wat deed ik?
Wat dacht ik?
Wat voelde ik?
Wat wilde ik?
Wat denkt ik da de andere deden, dachten, voelden?
Aanbevolen literatuur: Martha Nussbaum 27/06/2013 "Education in the global context"
Martha Nussbaum
"Just Babies" Mind-readers
12 november 2014
Supervisie
Huiswerk: Vragenstijl over mijn persoonlijke werkstijl
Transactuele analyse
Verslagen meebrengen van andere
Reflectie p 159-167 lezen
INZICHT OM NAAR MIJZELF TE KIJKEN
Marshall Rosenberg
Deze training heb ik gedaan.
Vandaag was Supervisie emotioneel minder zwaar. Nieuwe uitdrukking geleerd:
Organisatiekunde
"Verdraaide organisaties"
- Waarvoor een organisatie staat (kern waarden)
- Waarom een organisatie bestaat (hoger doel)
- Waar een organisatie heen gaat (gewaagde doel)
- Waarin een organisatie uitblinkt (kern kwaliteit)
De kracht van een organisatie zit in de samenwerking van de leden met elk hun eigen deskundigheid. Dat leidt tot:
- Arbeidsindeling/specialisatie
- Versnippering/afdeling/ketens
Dat vergt:
- Samenwerking
- Communicatie
- Coördinatie
- Sturing
Ontwikkeling van een organisatie is een poging om tot KWALITEIT te komen.
Kwaliteit
- De goede dingen doen
- De dingen goed doen
- En nadenken over hoe het beter kunnen
Voorbeelden van chefs als Gordon Ramsey, Jamie Oliver, Herman van Blijk en Paul Bocuse
Kwaliteitzorg
Missie, Visie, Leiderschap/Management, Personeel, Middelen, Processen, Klanten, Opdrachtgevers
En dan vaak geborgd in een systeem.
Systemen
ISO
SWOT
7-S
HKZ (Harmonisatie en kwaliteitsbeoordeling in de zorgsector)
INK Model
Het INK faciliteert kennisontwikkeling en -deling, voorziet in methoden voor het evalueren van de kwaliteit van organisaties en in ontwikkelingsgerichte feedback. Bovendien stelt het INK excellente organisaties in de gelegenheid zich te onderscheiden.
VisieIn deze tijd wordt een fors beroep gedaan op het aanpassingsvermogen van organisaties. Organisaties kunnen daar alleen succesvol mee omgaan vanuit een duidelijke kijk op eigen kracht en mogelijkheden. Met een helder zicht op behoeften en wensen van belanghebbenden. Duurzame groei in waarde en betekenis van organisaties kan alleen worden bereikt als:
- Verbinding gelegd wordt met de verschillende belanghebbenden (medewerkers, klanten en partners, bestuur en financiers en maatschappelijke omgeving) en een evenwicht wordt gevonden tussen hun belangen
- In samenhang gestuurd wordt op resultaten en de inspanningen die nodig zijn om die te bereiken
- Een balans gevonden wordt tussen resultaten op korte en lange termijn.
Bijdragen aan de kracht van de Nederlandse economie en samenleving door mensen te inspireren hun organisatie continu te verbeteren en te vernieuwen en zo excellente prestaties te realiseren.
Kernwaarden
- Vernieuwend (kennis vermeerderen door te delen)
- Verbindend (over de grenzen van branches heen)
- Gezaghebbend
- Betrouwbaar(niet-commercieel en onafhankelijk, boven partijen staand)
INSPIREREN MOBILISEREN WAARDEN REFLECTEREN
PLAN DO CHECK ACT
PO Strategy model
Aspecten van besturen Michael Porter
Besturingsaspect Bouwsteen OriëntatieDe Organisatiestructuur
Verplichte literatuur
Verandermanagement
Derde Editie
Henk Kleijn
Fred Rerink
Structuur heeft betrekking op:
- Vormgeving, inrichting van de organisatie
- De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden (TVB)
- Informatie-, overleg- en communicatieprocedures
- Belangrijke procedures zoals plannings- besluitvormings- en budgettingsprocedures
Rijnlandse Model
het angelsaksische en rijnland model
OPDRACHT: Toets 2 Klachtenprocedure in mijn organisatie voor 5/01/2015
Sociale WetenschappenFienke Kleijn Wassink
OPDRACHT: Toets 1 Pedagogische onderwerp met theoretisch onderbouw. Schrijf een artikel voor een Vakblad 19/01/2015
Ontwikkelingsperiode
Motoriek heel belangrijk voor rekenen en cognitief
LWP
Ik maak mijn eigen opleiding
Agnes deelt technische snufjes die ik heel fijn vond. Ik zou mijn technische vaardigheden moeten verbeteren.
19 november 2014
Coaching
Fieke Kleijn Wassink
OPDRACHT: Coaching 10 minuten ik in beeld. Bekijken in Supervisie voor 21/01/2015
Leest de handleiding
Waaier en coachen op competentie ontwikkeling
Opgelet: ik ben geen hulpverlener maar een coach. Doorvragen en niet helpen
Wat is nodig in coaching
- Klik
- Veilig
- Doorvragen
- Luisteren
- Niet oordelen
S - samenvatting
D - doorvragen
O - open
E - eerlijk
N - nieuwsgierig
Niets is te dol. Het maakt niet uit. Begrijpen hoe andere naar de wereld kijken. Wat drijft zo iemand? Ga er blanco in. Het is de kunst van het vragen stellen.
Open vragen
Wat
Wie
waar
wanneer
hoe
Stel circulaire vragen - wat zou je vrouw ervan vinden? wat zou je tegen je vriendin zeggen? Stel iemand ertussen in.
Imaginaire vragen
Confronterende vragen
Vragen onder en boven de waterlijn
Hou de tijdslijnen heel soepel - hoe was het 3 jaar geleden?
Stap 0 - zeg wat goed ging
Stap 1 - zeg wat verbeterd kan worden
Stap 2 - wat is het gevoel dat dit gedrag bij je oproept?
Stap 3 - wat is hiervan het gevolg?
Stap 4 - beschrijft het gewenst gedrag
Onthouden
- wie is de eigenaar van het probleem?
- terug naar de doel
- wie een probleem heeft mag het houden
- niet meegaan in herkenbaarheid
- samenvatten belangrijk - check, voelt, gehoord en participerend
Supervisie - leren leren
LEIDINGGEVEN IS EEN MANIER VAN COACHING
Goede "opening lines"
- ik heb het gevoel dat?
- wat wil je?
- hoe licht het dan?
- hoe wantrouwend ben je dan?
- doen en praten
- afronden op het persoon
- een container vraag - je hebt een bal bij je?
- wees oprecht nieuwsgierig
- (ver) oordeel niet
- volg de gecoachte
- laat stiltes bestaan
- zorg dat de ander tijd heeft te leren
- heb ik het plaatje helder
- medewerker motiveren en inspireren
- op de hoogte zijn van de situatie
- medewerker zelf laten nadenken
- samenwerking bewerkstelligen
- samenvatten en doorvragen
- streng maar empathies
- oprecht nieuwsgierig
- niet het probleem "inpikken"
- niet oplossen voor een ander
- kies de positie waarbij de ander het beste "leert". Daar gaat het om!
- voorschrijven - invullen`
- dreigen
- oplossingen geven
- argumenteren
- moraliseren
- tegenspreken, discussiëren
- meehuilen, afzwakken, geruststellen
LEERVRAAG VOOR COACHEN
Professionals en hun dilemma's in tijden van transformatie
14:00 Debat - Passie voor jeugdzorg
HAN Aula
Geen opmerkingen:
Een reactie posten