zondag 28 december 2014

Ulpia Noviomagnus Batovorum vervolg

De kunst van vragen stellen is belangrijk. Ik ga leren hoe oplossingsgericht te coachen.

Organisatiekunde
Eerste kennismaking met Ignas Jansen, Mart Geven en Erwin Jooste.




Professioneel Profileren                    Strategisch Positioneren

Organisatie                     Theorie                          Maatschappelijk







Brillen:
  • Professional
  • Team
  • Organisatie
  • Maatschappij
  • Cliënt
  • Ik
Sociaal Wetenschappelijke Achtergrond
Fieke Klein Wassink
  • Ontwikkelingspsychologie
  • Neuropsychologie
  • Pathologie - stoornissen
  • Filosofie, waarde, normen en ethiek
  • Sociologie
  • Pedagogie - gericht onderwijs
  • Theoretische onderbouw voor thesis
  • Toetsen: oefeningen om master thesis
  • Pedagogiek in beeld
"An introduction to child development" Keenan & Evans

Professioneel verdiepen
  • Groepsdynamische proces
  • Kinder- en jeugd pedagogiek
  • Hechting - destructieve hechting
  • Creatief denken
  • Multiple intelligence
  • Psychopathologie
  • Digitale media


Dromen Durfen Denken Doen

Workshop JTI

In 790 voor Christus bedacht Plato een indeling van persoonlijkheden in 4 groepen.

Jung typetheorie

  • Willekeurig gedrag is helemaal niet zo toevallig
  • Gedrag is het gevolg van een aantal waarneembare verschillen bij mentale activiteiten
Ontwikkeling
JTI is gebaseerd op een deel van de typetheorie van psycholoog Carl Jung
1962 Isabel Briggs Myers "The MBTI"
1998 Keirsey "Please understand me II"
Vanaf 2000 is het model doorontwikkeld door Hallvard E. Ringstad & Thor Odegard

Geweldig! Mijn test bewaar ik.

6 oktober 2014


Supervisie
Trui Raaijmakers
Guido & Veronique & Bahareh & Saretha
12 verplichte bijeenkomsten tijdens het 1ste jaar. Ik ga leren vanuit mijn eigen persoon. Situaties worden bekeken en besproken. Supervisie is een competentie van beroepsvorming. Na 6 x Supervisie moet ik een evaluatie schrijven over hoe ik supervisorisch aan het leren ben.
Mijn eigen gevoelens worden onderzocht. Hier wordt een actieve bijdrage van allen geacht.
Doel:
  • Leren open vragen te stellen
  • In staat zijn mijn eigen gevoelens te delen en te overleggen 


Ik ga mezelf ontdekken en tegenkomen

Trui:
  • Na iedere Supervisie een reflectieverslag maken
  • 3 dagen van tevoren dus op zondag uiterlijk naar iedereen opsturen

Organisatiekunde
Beleid en Kwaliteit
Bart Gever

Waarom Organisatiekunde binnen MP?
Om naar mijn organisatie te kijken en te ontdekken wat voor invloed mijn organisatie heeft in mijn praktijk. Sluiten mijn ideeën aan bij de organisatie?



Hier ben ik dan

Sociaal Wetenschappelijke Achtergronden
Acht fasen van de mens
Fieke Klein Wassink

Volgens Erikson:
  • Vertrouwen
  • Zelfstandigheid
  • Initiatief
  • Vlijt
  • Identiteit
  • Generaliteit
  • Ego-integriteit
Ontwikkelingstaken: Thema - Vertrouwen vs Wantrouwen


"De aapjes van Harlow" Gedrag en Wetenschap Psychologie

Nota aan mezelf: "zelfregulatie" doet mij aan Malena denken. Duim zuigen, wiegen op een stoeltje en masturberen.

Internal control - grip op je eigen leven - bijvoorbeeld baby's die huilen en hun mama pakt hen op
External control - niets is hun schuld, die persoon geeft anderen de schuld

Emotionele mijlpalen - Evans

0-3 maanden                       -                  reflexen, schik, afschuw, ontstemming, sociale lach
3-6 maanden                       -                  lachen, boosheid, interesse, verassing, verdriet
7    maanden                       -                  angst
7-9 maanden                       -                  angst voor vreemden

Still face experiment Edward Tronick


MRI scans geeft spiegelen weer. Baby en moeder hebben dezelfde hersenactiviteit.

Sociaal
  • Symbiose met moeder
  • Spel aanvankelijk met moeder
  • Vanaf 6 maanden interesse voor anderen
  • 8 maanden angst ontwikkeling/eenkennigheid
  • 6-12 maanden emotioneel reageren op leeftijd genoten (vocaliseren)
Cognitief
  • Aandacht: joint attention moeder en baby
  • Geheugen
  • Herkenning van vertrouwde personen/geur/aanraking e.d.
  • Taal ontwikkeling: pre-verbaal (babbelen, patroon van geluiden/taal)
Taal
Volgens Keenan:
  • Geboorte - huilen
  • 1-6 maanden geluid onderscheiden, klank en reactie op moeder
  • 6-12 maanden: patroon in babbelen, lijk op taal, preferentie van geboorte taal
  • 12-18 maanden: eerste woorden, klinker/medeklinker en 1-2 woord zinnetjes
Context
  • Belang van stabiele veilige voorspelbare omgeving
  • Sensititieve en respontieve ouder
  • Aan/afwezigheid van trauma
  • Life events
  • Temperament van het kind


Peutertijd
c.a.  18-36 maanden
Thema
Zelfstandigheid versus Schaamte
  • Affect regulatie
  • Gehechtheid
  • Exploratie Wereld/Zelf - via Lijf en Taal - Wils ontwikkeling (emotie)
  • Wereld verkennen Anaal (zindelijk)
Biologisch
  • Groei
  • Ontwikkeling van zintuigen tast, proeven, horen, reuk, gezichtsvermogen
  • Samenwerking van zintuigen
Motoriek
  • Grote motoriek - lopen 12-24 maanden
  • Fijne motoriek: pincet greep, oog/hand coördinatie
Emotioneel
  • Voortgang gehechtheidsontwikkeling - derde fase klampen of weggaan
  • Temperament - activiteitsniveau, ritme, toenadering/terug trekken
  • "Goodness of Fit" tussen ouder en kind
Emotionele mijlpalen
18-24 maanden: schaamte en trots
schaamte ("shame") is een emotie die indien niet goed ontwikkeld tot veel latere problemen kan leiden!
Engelse uitdrukking: " I could have died of embarresment"











































  • 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten